Tällä hetkellä

by paljaatjalat

Hengittäminen

Hektisyys leimaa nykyajan kiireistä elämää. Huomion jakautuneisuus jatkuvassa ärsyketulvassa pitää tehokkaasti ihmisen poissa nykyhetkestä. Pään ollessa täynnä sosiaalisen median statuspäivityksiä, juorulehtien otsikoita, radioiden soittolistoja sekä kaikensortin viihdehömppää, ei tilaa omalle ajatukselle meinaa löytyä.
On hyvä irrottautua tästä päättömästä vauhdista päivittäin, edes 10 minuutiksi. Istu alas ja rauhoitu. 10 minuutissa päässä pauhaava meteli ei tosin lakkaa mutta hiljenee edes hieman. Kävelyretki metsään voittaa aina tv:n katselun, aito sosiaalinen kanssakäyminen tsättäilyn;  muista rauhoittumisen lisäksi olla läsnä todellisessa maailmassa.
Hengittäminen on hyvää harjoitusta sen vaatiessa keskittymistä hetkeen ja itseesi. Hengittämällä olet läsnä hetkessä keskittyen ilman ja kehosi vuorovaikutukseen. Hengittäminen syvään rauhoittaa huomiosi ohjautuessa pois kiireesta ja stressitekijöistä.
Tee testi: Poistu tilasta, jossa olet. Mieluiten ulos. Etsi mukava paikka seisoa tai istua. Sulje silmäsi ja hengitä. Tuntuuko kuin sisälläsi jonkin voima koittaisi vastustaa paikallaanolemista, tunnetko olosi epämukavaksi?  Näitä tai muita tuntemuksia havannoidessasi voit miettiä omaa suhdettasi teolliseen vauhtiin ja miettiä, voisitko laskea irti!

Venyttely

Yksinkertaiseen liikeeseen keskittymistä ja läsnäoloa.
Notkeus ja oman kehon tunteminen ovat tulleet tärkeiksi asioiksi minulle viimeisen vuoden aikana. Nautin suunnattomasti hetkistä, joissa pysähdyn venyttelemään ja tunnustelemaan kehoa. Aineenvaihdunnan kiihtyessä ja jännityksen purkautuessa monesti suustani pääsee ilmoille naurunpurskahdus. On valtava ilo kokea terveyttä ja rakastaa kehoaan. Kehon jännitteiden purkautuminen on omiaan myötävaikuttamaan naurunpurkauksien syntyyn. Olen itse nyt, lähes vuoden ajan shindonnut eli syvävenytellyt japanilaisittain, jos asian niin voi ilmaista. Innostus ja notkeus ovat kasvaneet käsikädessä jännitteiden purkautuessa ja liikkuvuuden parantuessa. Eri shindo liikkeiden tekemiseen menee noin tunti aikaa.
Mielestäni venyttely on oiva vastalause nykyajan kiireelle.

Viljan minimointi ruokavaliosta –> kohti kokonaisvaltaisempaa hyvinvointia ja tasapainoa

Suuremman tietämyksen puuttuessa, kirjoitan omasta kokemuksestani ja lainaan pätkiä muutamista teksteistä. Pastat, riisit, vaaleat leivät yms. viljatuotteet olen jättänyt ruokavaliostani pois jo aikoja sitten. Käyttämäni vilja on quinoan ja ruisleivän muodossa.
Miksi haluan elää kuluttaen viljaa vain minimaalisesti tai en ollenkaan? Tässä pari syytä:

  • Gluteiinia sisältävät viljat (erityisesti vehnä) muodostavat huonosti pilkkoutuessaan gluteo-morfiinia, joka jo sanana antaa osviittaa aineen luonteesta. Olet ehkä kuullut morfiinista. Lähde
  • Viljat, erityisesti niiden gluteenia sisältävä osa, sisältävät molekyylejä, jotka sopivat aivojemme opiaattireseptoreihin. Lähde
  • Tutkijoiden mukaan yksi viipale vehnäleipää sisältää noin 500 mg WGA:ta (Wheat Germ Agglutinin). Jos tämä lektiiniannos ruiskutettaisiin suoraan suoneen, niin se todennäköisesti tappaisi ihmisen. Lähde Kolmen paahtoleivän syömiseen ei kuole, mutta niiden syömistä kannattaa uudelleenharkita tämän tiedon valossa.

Nälkä kasvaa syödessä, ainakin jos lautasella on leipää. Myös hifein, jälkiuuni, luomu, ei hiiva, ruisleipä vaikuttaa addiktiivisesti. Ainakin meikäläiseen. Haluan olla mahdollisimman tasapainoinen syömiseni suhteen, joten valitsen olla syömättä leipää taikka käyttämättä muita vilja-tuotteita.

Asiasta tarkemmin kiinnostuneille suosittelen luettavaksi tätä.

En kehota ketään lakihenkisyyteen vaan kuuntelemaan omaa kehoaan ja kokeilemaan rohkeasti uutta matkalla kohti parempaa hyvinvointia.

Minimalismi

Fear less, hope more; eat less, chew more; whine less, breathe more; talk less, say more; love more, and all good things will be yours.” Swedish proverb

Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.” Lao Tzu

Tee elämässäsi tilaa sille, mikä merkitsee poistamalla ympäriltäsi turhat, tarpeettomat asiat. Opettele irrottautumaan jatkuvasta ärsykevirrasta ja ole sinut hetken kanssa. Tyydy siihen, mitä sinulla jo on. Kartoita todelliset tarpeesi, katso läpi tottumuksen ja tunnesiteiden kahleiden. Tule tietoiseksi mainonnasta ja sen vaikutuksesista itseesi. Kieltäydy olemasta hamsteri, joka juoksee kulutuksen tulisessa oravanpyörässä. State of mind: less is more! Cause the time you have, is everything needed to be own. Kun kulutat vähemmän, sinun ei tarvitse ansaita niin paljon. Tästä seuraa enemmän ”vapaa-aikaa.” Kun omistat vähemmän, huolehdit vähemmän. Kun tyydyt vähempään, haluat vähemmän. Suosi kestävää kehitystä. Omista vähemmän ja ole vapaampi. Ajatuksillesi tulee enemmän tilaa. Vähemmän turhuutta ympärillä, vähemmän hukattua aikaa turhuuteen.

Think of tribal societies, unexposed to consumerism or advertising. They don’t have urges to go out and buy cool new clothes or gadgets or cars or shoes. It’s not that they don’t have desires, but it’s not at the same scale as in our society.

Mitä vähemmän tarvitset, sen vähemmin sinun täytyy tehdä töitä. Vähemmän töitä tarkoittaa enemmän aikaa olla. Pahin skenaario on velan ottaminen. Aika on arvokkainta, mitä meillä on. En halua vaihtaa sitä kalliimpaan ”laadukkaampaan” elämäntyyliin. Enemmän aikaa puolisolle, lapsille ja ystäville. Eikö se olekkin arvokkainta? Paras skenaario perhe-elämässä; toisen vanhemmista ei tarvitse tehdä ”työtä.” Useasti miellämme työn työksi, josta maksetaan rahaa. Unohdamme helposti, että on työtä työpaikan ulkopuolellakin, eikä työstä maksettu raha voi määrittää työn todellista arvoa! Itse pitäisin lasten kasvatusta tärkeimpänä työnä, siitäkin huolimatta ettei sitä niinpaljon arvosteta nykyaikana.

Kysyn itseltäni, haluanko, että elämäni on taakoitettua ja sotkuista, vai kevyttä ja selkeää?

Positiivisuus ympäristöön – kommunikaatio

Keskustelu tuntemattoman ihmisen kanssa voi olla kokemus, joka tuo iloa teille molemmille. Jopa monen päivän ajaksi!
Tiedän, kuinka paljon iloa voin tuottaa vain muutamalla positiivisella sanalla. Silti koen useasti tuntemattoman ihmisen lähestymisen vaikeana. Monesti tilanteen ollessa edessä, uskottelen itselleni olevani kiireinen, tai keksin jonkun muun tekosyyn. Nyt on hyvä hetki itsetutkiskelulle. Mikä sai minut toimimaan näin? Pelko vai tottumus?
Haluan oppia olemaan läsnä myös tuntemattomille. Haluan kannustaa myös sinua siihen! Hymyt ja iloiset sanat muuttavat maailmaa! Kohteliaat teot, kuten ovien avaaminen ihmisille tuottavat iloa myös tekijälleen!
Toivon oppivani uutta, ja kasvavani tällä osa-alueella.
Liikkuminen

Nautin liikkumisesta. Liike pitää mielen terveenä ja puhdistaa ajatuksia. En tiedä parempaa tapaa selkeyttää omia ajatuksia kuin hikinen juoksulenkki, mitä pidempi, sen parempi! Fyysinen hyvinvointi on erinomainen maaperä itsensä rakastamiselle. Liikkumalla ja treenaamalla arvostan kehoani ja jokaista lihasta, jonka olen saanut lahjaksi.
Tykkään juosta, etenkin metsäpoluilla ja hiekkateillä. Tykkään etsiä suorituskykyni äärirajoja ja pyrkiä ylittämään ne.
Tällä hetkellä ennätykseni ovat:

  • Juoksua 30km
  • Leukoja 15
  • Punnerruksia 35 (tein juuri)
  • 3150m cooperissa

Haastan itseni:

  • Juoksemaan 42km
  • Vetämään 20 leukaa
  • Punnertamaan 50
Mainokset